In deze paragraaf komen aan de orde onze visie op verbonden partijen in relatie tot de realisatie van de doelstellingen die zijn opgenomen in de begroting en de plannen betreffende de verbonden partijen. Daarbij gaan wij in op de bestuurlijke, beleidsmatige en financiële belangen en mogelijke risico’s bij de verbonden partijen.
Visie op verbonden partijen
Visie op verbonden partijen
Onze relatie met verbonden partijen heeft de volgende belangrijke kenmerken:
- wij participeren uitsluitend in verbonden partijen indien daarmee een publieke taak wordt gediend;
- waar de uitvoering van gemeentelijke taken als een vorm van ‘verlengd lokaal bestuur’ is overgedragen aan derde partijen, hechten wij hieraan op dezelfde wijze als bij uitvoering in eigen beheer belang aan bevordering van effectiviteit, efficiency en transparantie.
Waar het gaat om kaderstelling, toezicht houden en controle ten aanzien van verbonden partijen, vullen wij de gemeentelijke rol in door aanwijzing van vertegenwoordigers in de besturen van de verbonden partijen en doordat begrotingen aan de Raad ter goedkeuring worden voorgelegd.
Samenwerking met gemeenschappelijke regelingen
Sinds 2015 werken Zeeuwse gemeenten samen aan een nieuwe aanpak voor een goede samenwerking met gemeenschappelijke regelingen. Dit op basis van het rapport van de VZG werkgroep “Aan de slag met gemeenschappelijke regelingen”. Dit rapport is in 2016 door de raad vastgesteld. In 2017 heeft de VZG samen met gemeenschappelijke regelingen gewerkt aan de uitwerking van het rapport. Bijvoorbeeld in de vorm van voorstellen voor aanpassing van gemeenschappelijke regelingen. In 2018 worden gemeenteraden verzocht om deze aanpassingen vast te stellen. Het uiteindelijke doel is om de raad meer invloed te geven op de taken die gemeenschappelijke regelingen uitvoeren.
Lasten verdeling verbonden partijen
Verbonden partijen
Gemeenschappelijke Regelingen
OLAZ
Naam
Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)
Vestigingsplaats
Oostburg
Website
Geen eigen website
Programma
Volksgezondheid en Milieu
Doel en openbaar belang
Doel
Behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers op het gebied van afvalstoffenverwijdering.Uitvoering
Voor de verwerking van het door of namens de Zeeuwse gemeenten ingezamelde afval en de levering van een aantal diensten sloot OLAZ een overeenkomst met Indaver Nederland. De looptijd van die overeenkomst eindigt op 31 december 2017. Inmiddels zijn de meeste afvalstromen opnieuw Europees aanbesteed. OLAZ is verantwoordelijk voor het in Zeeland te voeren beleid op het gebied van de afvalverwerking.Eigen Vermogen
31-12-2017
€ 304.378
Vreemd Vermogen
31-12-2017
€ 11.598.737
Partners
OLAZ is een gemeenschappelijke regeling waarin alle 13 Zeeuwse gemeenten zijn vertegenwoordigd.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Dagelijks Bestuur: Wethouder Dhr. F. Deij
Algemeen Bestuur:Wethouder Dhr. F. DeijVeranderingen
OLAZ is verantwoordelijk voor het in Zeeland te voeren beleid op het gebied van de afvalverwerking. De ZRD beheert en exploiteert voor de OLAZ de Zeeuwse milieustraten waar afval gebracht kan worden. Voor de verwerking van het door of namens de Zeeuwse gemeenten ingezamelde afval en de levering van een aantal diensten sloot OLAZ in 2017 een aantal overeenkomsten af. Voor brandbaar afval bij de AVR, voor GFT bij Indaver, voor oud papier bij Kempenaars, voor glas bij Renewi en voor kunstof verpakking/drankkartons bij SUEZ. De contractlooptijden verschillen per afvalstroom.
Risico’s
De in de voorschottarieven voor de verwerking van afvalstromen opgenomen indexering is gebaseerd op een aanname. De voorschottarieven voor de milieustraten zijn eveneens gebaseerd op een aanname. Het risico is aanwezig dat de definitieve indexering hoger is omdat op de milieustraten en/of door huishoudens meer afval wordt aangeboden dan geraamd. Daarnaast kunnen tarieven stijgen of dalen (afhankelijk van mondiale marktomstandigheden).
Financieel resultaat 2017
Het resultaat van 2017 is € 122.231 positief.
Financieel belang
Aan de deelnemende gemeenten worden voor de door of in opdracht van OLAZ geleverde diensten voorschottarieven in rekening gebracht. De hoogte van de voorschottarieven komen grotendeels voort uit de contractuele afspraken tussen OLAZ en marktpartijen. Na afloop van het kalenderjaar verrekent OLAZ de werkelijke lasten en baten met de deelnemende gemeenten.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesJaarlijks worden begroting (eventuele begrotingswijzigingen) en de jaarrekening voorgelegd aan de gemeenteraad. De gemeenteraad kan na ontvangst van de stukken het Dagelijks Bestuur schriftelijk “haar gevoelens doen blijken”. Het Algemeen Bestuur neemt met inachtneming van de ingekomen zienswijzen een besluit en informeert de gemeenteraad daarover.
GGD
Naam
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
Vestigingsplaats
Goes
Website
Programma
Volksgezondheid en milieu
Doel en openbaar belang
De GR GGD Zeeland is een openbaar lichaam, ingesteld om de gezamenlijke belangen van de deelnemers te behartigen met betrekking tot de volgende wetten: Gemeentewet, Wet publieke gezondheid, Wet veiligheidsregio’s, Wet op de lijkbezorging.
De GGD Zeeland voert taken en bevoegdheden uit die bij of krachtens de Wet publieke gezondheid en de Wet veiligheidsregio’s (laatstgenoemde wet voor zover in het kader van de geneeskundige hulpverlening) aan onze gemeente zijn opgedragen.Onder de Wet publieke gezondheid zijn dit:
• Algemene (gezondheids)bevorderingstaken, waaronder epidemiologie;
• gezondheidsbevordering en medische milieukunde;
• Jeugdgezondheidszorg tot 19 jaar;
• Ouderengezondheidszorg vanaf 65 jaar;
• Infectieziektebestrijding.Vanaf 1 januari 2015 geeft de GR GGD Zeeland onderdak aan de Inkooporganisatie Jeugd Zeeland (IJZ). Vanaf 15 juli 2015 is ook de organisatie Veilig Thuis ondergebracht bij de GR.
Wij streven een gezond woon-, werk- en leefmilieu na voor zijn inwoners.
GGD Zeeland zorgt ervoor dat wij onze wettelijke verplichting nakomen op het gebied van gezondheidsbescherming, -bewaking en bevordering.
Op het gebied van gezondheidsbevordering werken wij onder andere samen met de GGD aan gezondheidsdoelen van het regionaal gezondheidsbeleid.
Voor de beleidsperiode 2017-2020 zijn de volgende hoofddoelen vastgesteld:
1. het verhogen van de levensverwachting in goede gezondheid van de bevolking van Zeeuws-Vlaanderen en dus het terugdringen van de jaren in (ervaren) ongezondheid;
2. het terugdringen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen in Zeeuws-Vlaanderen (ten gunste van de mensen met een laag sociaaleconomische positie).Eigen Vermogen
31-12-2017
gegevens 2017 nog niet bekend
Vreemd Vermogen
31-12-2017
gegevens 2017 nog niet bekend
Partners
Alle Zeeuwse gemeenten.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen Bestuur: wethouder Dhr. C.L. Liefting (voorzitter)
Dagelijks Bestuur: wethouder Dhr. C.L. Liefting (voorzitter)Veranderingen
In de Kadernota 2018 – 2021 schetst de GGD Zeeland ontwikkelingen die in zijn ogen de komende tijd van invloed zijn op de GGD en de uitvoering van taken. Zo blijft de aansluiting van GGD-taken op de ontwikkelingen in het sociaal domein van de gemeenten een blijvend aandachtspunt. De gemeenschappelijke regeling zal (nog steeds) aangepast moeten worden als gevolg van de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) en op basis van de uitwerking daarvan door de Vereniging van Zeeuwse Gemeenten. Ook de herijking van de Zeeuwse samenwerking op het sociaal domein zal van invloed zijn op de organisatie van de GGD.
Risico’s
De belangrijkste risico’s voor de GGD zijn die op personeelslasten en op wachtgelden uit markttaken. Deze risico’s worden ingeschat op middelhoog.
Financieel resultaat 2017
Nog niet bekend.
Financieel belang
Voor 2018 bedraagt de bijdrage volgens de concept jaarstukken € 2.241.957 onderverdeeld in:
• WPG–taken € 926.420;
• BDU JGZ uniform € 839.688;
• BDU JGZ maatwerk € 57.419;
• Verwijsindex € 15.363;
• Gemeentelijke projecten € 15.957;
• Veilig Thuis € 189.539.
Dit staat los van de gemeentelijke bijdrage voor de Inkooporganisatie jeugdzorg Zeeland. Deze zijn voor de gemeente Terneuzen begroot op: € 197.571
Daarnaast zullen wij in 2018 ook nog aanvullende diensten bij de GGD Zeeland inkopen ten behoeve van onder andere de vroegsignaleringsfunctie van jeugdgezondheidszorg.Rapportages aan de Raad
EvaluatiesDe gemeenteraad wordt tweemaal geïnformeerd over de voortgang bij de bespreking van de jaarrekening/het jaarverslag en de kadernota en bij de bespreking van de begroting en eerste begrotingswijziging.
Bij de beoordeling van de jaarstukken van de GGD Zeeland: jaarrekening, kadernota en begroting vindt er een evaluatie plaats.VRZ
Naam
Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
Vestigingsplaats
Middelburg
Website
Programma
Veiligheid
Doel en openbaar belang
De Veiligheidsregio richt zich op het vergroten van de veiligheid van de Zeeuwse bevolking en bezoekers. Dit strekt zich uit van het voorkomen van - en voorbereiden op - ongevallen en rampen, tot het verhelpen van de situatie bij ongevallen en rampen.
Eigen Vermogen
31-12-2017
€ 2.309.273
Vreemd Vermogen
31-12-2017
€ 20.812.363
Partners
Alle Zeeuwse gemeenten. De Veiligheidsregio werkt nauw samen met diverse organisaties waaronder politie, Rijkswaterstaat en defensie.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Dagelijks bestuur: Burgemeester Dhr. J.A.H. Lonink (voorzitter)
Algemeen bestuur: Burgemeester Dhr. J.A.H. Lonink (voorzitter)Veranderingen
In april 2016 is het beleidsplan ‘Samen sterk voor een veilig Zeeland’ vastgesteld door het Algemeen Bestuur. Diverse organisaties is hiervoor om inbreng gevraagd, waaronder ook de gemeenteraden.
Daarnaast is in de zomer 2016 besloten een onderzoek naar de organisatie van de Veiligheidsregio uit te laten voeren. Doel van het onderzoek is inzicht te krijgen in de huidige stand van zaken op het gebied van structuur, cultuur, leiderschap en kwaliteit van samenwerking.Op basis van het organisatie-onderzoek van Twijnstra Gudde is in 2017 het project ‘Emergo’ gestart. Dit project loopt tot en met 2018. De gemeenteraad wordt geïnformeerd over de (tussentijdse) resultaten van dit project zodra deze beschikbaar zijn.
Risico’s
Financieel resultaat 2017
Het resultaat van 2017 is negatief € 566.409
Financieel belang
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesDe Raad ontvangt ieder jaar de begroting, begrotingswijzigingen en de jaarrekening. Daarnaast worden indien van toepassing documenten voorgelegd waarop de Raad een zienswijze mag of toestemming moet geven.
Dethon
Naam
Arbeidsintegratiebedrijf Dethon
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Programma
Sociaal Domein
Doel en openbaar belang
Uitvoering namens de gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen van de Wet sociale werkvoorziening (welke per ingang van 1-1-2015 is vervallen).
Visie (van Dethon)
Dethon ontwikkelt de persoonlijke capaciteiten van zijn werknemers en cliënten naar werk.Missie (van Dethon)
Dethon is hèt arbeidsontwikkelbedrijf van Zeeuws-Vlaanderen. Dit betekent het meest gerenommeerde bedrijf dat zoveel mogelijk passende arbeid creëert en werkt aan de arbeidsontwikkeling en integratie van medewerkers en cliënten, onder meer door middel van de uitvoering van de regelingen voor gesubsidieerde arbeid. Dat doet Dethon door met een efficiënte en bedrijfsmatig werkende organisatie producten en diensten te leveren die goed, gewild en maatschappelijk relevant zijn.Eigen Vermogen
31-12-2017
€ 1.783.597
Vreemd Vermogen
31-12-2017
€ 11.198.166
Partners
De gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen Bestuur: Wethouder Dhr. C.L Liefting is voorzitter en lid van het Dagelijks Bestuur van het bestuur van Dethon.
In het Algemeen Bestuur zitten namens de gemeenteraad mw. P.A.F. Stoker en dhr. M. Barbé. Plaatsvervangend lid, Dhr. C.J. ReijnVeranderingen
Door de wijzigingen in wet en regelgeving is met ingang van 2015 geen nieuwe instroom meer mogelijk. Dit leidt door natuurlijk verloop uiteindelijk tot een afbouw van de WSW. De Rijkssubsidie voor de loonkosten van de WSW-ers wordt per persoon lager vastgesteld.
Risico’s
Het bedrijfsresultaat zou niet voldoende kunnen zijn om de verlaging van de subsidie voor de loonkosten op te vangen.
Financieel resultaat 2017
Het resultaat is € 397.472 negatief
Financieel belang
Een eventueel tekort van Dethon komt volledig ten laste van de aangesloten gemeenten, nadat in eerste instantie het weerstandsvermogen bij Dethon zelf is aangesproken. De subsidie die wij per bij Dethon werkzame SW medewerker ontvangen wordt overgemaakt aan Dethon.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesDe begroting en jaarrekening worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
North Sea Port
Naam
North Sea Port (vh Zeeland Seaports)
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Programma
Economie
Doel en openbaar belang
N.V. Zeeland Seaports houdt zich bezig met:
- ontwikkeling en beheer van havengebieden in Zeeland;
- veilige en efficiente afwikkeling van het scheepvaartverkeer;
- zorgdragen voor nautische en maritieme orde en veiligheid.
Eigen Vermogen
31-12-2017
€ 1.374.318.000
Vreemd Vermogen
31-12-2017
€ 931.161.000
Partners
De GR ZSP is voor 100% aandeelhouder van de NV ZSP.
Deelnemers zijn:
• provincie Zeeland 50%;
• gemeente Borsele 16,66%;
• gemeente Vlissingen 16,66%;
• gemeente Terneuzen 16,66%.Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Dagelijks bestuur: Burgemeester Dhr. J.A.H. Lonink
Algemeen bestuur: wethouder Dhr. J.F. BegijnVeranderingen
In het afgelopen jaar 2017 heeft een onderzoek naar fusie plaatsgevonden tussen Zeeland Seaports en Havenbedrijf Gent. Dit heeft geleid tot een aandeelhoudersbesluit op 6 december 2017 om beide havens te fuseren. Hiermee ontstaat een van de grootste zeehavens van West-Europa, North Sea Port.
Risico’s
De GR is aandeelhouder van de NV ZSP.
Risico’s bestaan uit de waardering van de NV ZSP en de garantstelling voor de NV ZSP en WarmCO2 en zijn indirect gekoppeld aan de risico’s van de NV ZSP/WarmCO2.
De GR staat tot 2028 garant. De GR staat voor € 500 miljoen garant voor de NV en voor € 65 miljoen voor WarmCO2.
De weerstandscapaciteit van de GR bestaat uit de algemene reserves van € 160.637.000 en is voldoende om de risico’s te kunnen opvangen.
Met de voorgenomen fusie met het Havenbedrijf Gent zal het risicoprofiel dalen.Financieel resultaat 2017
Jaarresultaat:
Het resultaat voor 2017 is € 313.603.000
Verwacht financieel resultaat 2017 van de GR ZSP is € 0. Er vinden geen activiteiten in de GR plaats.Financieel belang
De gemeente is aandeelhouder van de NV voor 16,66 %.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesDe gemeenteraad krijgt jaarlijks de jaarrekening/jaarverslag en de begroting en meerjarenraming van de GR ZSP aangeboden. De gemeenteraad heeft de mogelijkheid bezwaren over de jaarrekening en gevoelens over de begroting kenbaar te maken. De gemeenteraad krijgt ook het jaarbericht en de begroting van de NV ter kennisname aangeboden. De mogelijkheid bestaat om opmerkingen mee te geven aan de gemeentelijke vertegenwoordiger in het AB en daarmee ook richting de AvA. De NV ZSP is op 1 januari 2011 opgericht. Een evaluatie van de verzelfstandiging heeft in 2013 plaatsgevonden. Aandachtspunten en acties voortvloeiend uit de evaluatie zijn uitgewerkt in het strategisch masterplan en worden geleidelijk ingevoerd.
CVV
Naam
Samenwerkingsverband Collectief Vervoer (CVV)
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Geen eigen website, wel Taxi-com
Programma
Sociaal Domein
Doel en openbaar belang
De gemeenschappelijke regeling kent drie taken:
- Leerlingenvervoer;
- Wmo vervoer;
- aanvullend openbaar vervoer (verantwoording Provincie Zeeland).
De wettelijke basis voor het leerlingenvervoer is terug te vinden in de onderscheiden onderwijswetten; Wet primair onderwijs, Wet voortgezet onderwijs en de Wet expertisecentra. De wetten zijn vertaald in lokale verordeningen.
Een belangrijk deel van het takenpakket is gebaseerd op de keuze die de gemeenteraad heeft gemaakt ten aanzien van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Het collectief Wmo vervoer is vanaf 1 januari 2017 een zogeheten algemene voorziening, toegankelijk voor personen met functiebeperkingen die niet aan het openbaar vervoer kunnen deelnemen.
Daarnaast vult de gemeenschappelijke regeling op verzoek van de openbaar vervoersautoriteit (de Provincie Zeeland) een aanvullend aanbod in voor het openbaar vervoer.Eigen Vermogen
31-12-2017
€ 0
Vreemd Vermogen
31-12-2017
€ 310.256
Partners
Gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Dagelijks bestuur: Wethouder Dhr. C.L. Liefting
Algemeen bestuur: de raadsleden Dhr. P.A.A. Snoodijk en Dhr. J.C.M. van der Ha, plaatsvervangend lid wethouder Dhr. F. Deij en de raadsleden mw. A.D.W. Dijkhuis-Dieleman en Dhr. R.G.M. HuysVeranderingen
Er vindt een nieuwe aanbesteding Wmo vervoer plaats.
Risico’s
Er zijn geen andere risico’s dan dat de gemeente zelfstandig deze taak uit zou voeren.
Financieel resultaat 2017
Batig saldo is € 0. Alle uitgaven komen ten laste van de deelnemende gemeenten.
Financieel belang
De doorberekening aan de gemeente Terneuzen over 2016 is € 1.805.978.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesDe gemeenteraad wordt geïnformeerd door middel van de begroting en de jaarrekening. Er zijn geen evaluaties gepland.
Sabewa
Naam
Belastingsamenwerking Sabewa Zeeland
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Programma
Algemene dekkingsmiddelen
Doel en openbaar belang
Sabewa Zeeland is een uitvoeringsorganisatie, die de heffing en invordering verzorgt van waterschapsbelastingen (zuiveringsheffing, verontreinigingsheffing en de watersysteemheffingen) en gemeentelijke belastingen (zoals de onroerende-zaakbelasting, rioolheffing, afvalstoffenheffing, honden- en toeristenbelasting).
De bezwaar- en beroepschriften gericht tegen de belastingaanslagen en kwijtscheldingsverzoeken worden ook door Sabewa Zeeland behandeld. Daarnaast worden de taken en werkzaamheden in het kader van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) voor de bij Sabewa Zeeland aangesloten gemeenten uitgevoerd.Eigen Vermogen
31-12-2017
€ 487.834
Vreemd Vermogen
31-12-2017
€ 338.298
Partners
De gemeenten Borsele, Goes, Hulst, Kapelle, Reimerswaal, Sluis, Terneuzen, Tholen en het waterschap Scheldestromen
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen bestuur: Wethouder de heer drs. F.O. van Hulle, plaatsvervangend lid wethouder Dhr. C.L. LieftingVeranderingen
Sabewa Zeeland investeert veel in het verbeteren van de dienstverlening. Zij doet dit aan de hand van twee speerpunten, namelijk het tijdig en juist opleggen van aanslagen gevolgd door een tijdig inningsproces, en het ontwikkelen van een uitvoeringsorganisatie naar een samenwerkingspartner voor de deelnemers. Dit heeft effect op de service en kwaliteit en daarnaast op het financieel resultaat.
Risico’s
Geen andere risico's dan wanneer de gemeente deze taken zelfstandig zou uitvoeren.
Financieel resultaat 2017
Sabewa Zeeland sluit 2017 af met een voordelig rekeningresultaat van afgerond € 394.000.
Financieel belang
De kosten worden als volgt over de deelnemers verdeeld. 1) Waarderen: op basis van het aantal objecten, 2) Heffen: op basis van het aantal aanslagregels, 3) Innen: op basis van het aantal aanslagregels.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesSabewa Zeeland verstrekt aan de hand van haar planning en control cyclus diverse rapportages aan de Raad. Het betreft de begroting en meerjarenraming, begrotingswijzigingen en de jaarrekening. Daarnaast verstrekt Sabewa ook bestuursrapportages.
RUD
Naam
Regionale UitvoeringsDienst Zeeland (RUD)
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Programma
Volksgezondheid en Milieu
Doel en openbaar belang
Doel
De doelstelling van de RUD Zeeland is om de opgedragen taakonderdelen van het omgevingsrecht professioneel, doelmatig en conform vastgelegde kwaliteitseisen en dienstverleningsnormen uit te voeren.Uitvoering
De RUD Zeeland voert ten behoeve van de deelnemers de milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving uit.Eigen Vermogen
31-12-2017
€ 798.224
Vreemd Vermogen
31-12-2017
€ 3.649.805
Partners
Alle gemeenten in Zeeland, Waterschap Scheldestromen en Provincie Zeeland
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Dagelijks Bestuur: wethouder Dhr. drs. F.O. van Hulle
Algemeen Bestuur: wethouder Dhr. drs. F.O. van Hulle, plaatsvervangend lid wethouder Dhr. J.F. BegijnVeranderingen
De RUD Zeeland heeft van de deelnemers opdracht gekregen om afrekening per afgenomen product te onderzoeken. Per 1-7-2017 is het Besluit omgevingsrecht (verbetering vergunningverlening, toezicht en handhaving) in werking getreden. Dit betekent dat het doormandateren van de BRZO-taken van de DCMR naar de RUD Zeeland niet langer is toegestaan.
In de komende periode zal in overleg met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de DCMR en de RUD Zeeland de nieuwe, definitieve werkwijzen die binnen het wettelijk kader passen onderzoeken, ontwikkelen en implementeren.
Risico’s
Het risico is dat niet alle opgedragen taken kunnen worden uitgevoerd. Door het invoeren van de PXQ-systematiek zijn de gehanteerde kwaliteit, de kengetallen en frequenties vastgelegd. Een risico is dat de vastgestelde frequenties en kengetallen niet overeenkomen met de prestaties van de RUD Zeeland. Ik 2018 zal een evaluatie van de frequenties en kengetallen plaatsvinden.
Door de wetswijziging per 1-7-2017 moeten de BRZO-taken overgeheveld worden naar de DCMR. Door deze wetswijziging kan de robuustheid van de RUD Zeeland onder druk komen te staan.
Financieel resultaat 2017
€ 682.000
Financieel belang
Vaste verdeelsleutel aangevuld met bedrag uit Algemene Uitkering.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesDmv begroting en jaarrekening.
Vennootschappen en coöperaties
BNG
Naam
Aandelenbezit N.V. BNG Bank
Vestigingsplaats
Den Haag
Website
Programma
Algemene Dekkingsmiddelen.
Doel en openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Hiermee is de bank essentieel voor de publieke taak. De kerntaak is om tegen lage tarieven krediet te verstrekken aan of onder garantie van Nederlandse overheden. De gemeente neemt deel in het maatschappelijk kapitaal van de N.V. BNG Bank.
Eigen Vermogen
31-12-2017
€ 4.953 miljoen
Vreemd Vermogen
31-12-2017
€ 135.041 miljoen
Partners
De staat is houder van de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Wethouder Dhr. Drs. F.O. van HulleVeranderingen
In 2017 vonden geen veranderingen in de relatie met de gemeente plaats.
Risico’s
De BNG Bank heeft een triple-A rating, zodat nauwelijks sprake is van lopende risico’s uit de deelneming aan deze verbonden partij. De BNG Bank is een van de meest kredietwaardige banken ter wereld.
BNG bank werd eind 2015 door De Nederlandsche Bank aangemerkt als nationaal systeemrelevante bank (Een bank waarvan een faillissement de rest van het financiële systeem en de reële economie ernstige schade kan berokkenen). Daardoor dient de bank als aanvulling op het minimaal vereiste kapitaal een systeemrelevantiebuffer aan te houden van 1% van de naar risico gewogen activa. De bank voldoet ruimschoots aan de hogere eis.
De sterke solvabiliteitspositie van de BNG Bank komt tot uitdrukking in de hoge Tier 1-ratio. De Europese Centrale Bank (ECB) heeft de totale kapitaalvereiste voor BNG bank vastgesteld op 12,375%, effectief per 1 januari 2018. De Tier 1-ratio van de bank steeg tot bijna 37% en daardoor ligt de kapitalisatie van de BNG Bank hiermee substantieel boven de ECB vereiste . De wetgeving over de leverage ratio is nog niet definitief. Een officieel minimum is er dus nog niet. Bij gebrek daaraan richting BNG Bank zich vooralsnog op het voor algemene banken beoogde percentage van 3,0%. De leverage ratio van de BNG bank ten opzichte van ultimo 2016 is met 0,5% toegenomen tot 3,5%.Financieel resultaat 2017
Het jaar 2017 is afgesloten met een winst van EUR 393 miljoen, een stijging van 6,5% ten opzichte van de EUR 369 miljoen over 2016. Van de beschikbare winst na belasting wordt 37,5% (2016 : 25%) in de vorm van een dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders. Dit komt neer op een op dividendbedrag van EUR 141 miljoen (2016 : EUR 91 miljoen). Over het jaar 2017 ontvangen we een bedrag van EUR 115.049 aan dividend. Dat komt dit neer op € 2,53 per aandeel.
Financieel belang
De gemeente is aandeelhouder en beschikt over 45.474 aandelen. Hierop vindt jaarlijks een dividenduitkering plaats.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesIn 2017 hebben geen rapportages aan de Raad plaatsgevonden.
PZEM
Naam
Aandelenbezit PZEM (voormalig N.V. Delta)
Vestigingsplaats
Middelburg
Website
Programma
Economie
Doel en openbaar belang
Delta N.V. was een zelfstandige multi-utility onderneming op het gebied van energie, netwerken en afvalverwerking en is inmiddels na gedwongen splitsing/verkoop van een aantal bedrijfsonderdelen van naam gewisseld en heet nu PZEM NV. De aandelen zijn in het bezit van Zeeuwse, Brabantse en Zuid-Hollandse gemeenten en de provincie Zeeland.
Missie en Visie
Het werkgebied van PZEM NV is aanmerkelijk kleiner dan voorheen. Resteert het waterbedrijf Evides (50% aandelen), 70% aandelen EPZ (kerncentrale Borsele) , 50% aandelen in de Sloecentrale en het gereorganiseerde Wholesalebedrijf (100 % aandelen). De gemeente Terneuzen is voor 7,35% aandeelhouder in Delta N.V. Er zijn geen smart doelstellingen geformuleerd die de gemeente nastreeft voor het aandeelhouderschap van PZEM N.V.Eigen Vermogen
31-12-2016
€ 1.078.132.000
Vreemd Vermogen
31-12-2016
€ 1.396.908.000
Partners
Aandeelhouder van PZEM N.V. zijn:
- Provincie Zeeland 50%;
- Zeeuwse gemeenten 46,5% waarvan de gemeente Terneuzen 7,35%;
- 0,1% provincie Noord-Brabant en Zuid Holland;
- 3,4% gemeenten in Noord-Brabant en Zuid-Holland.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen Bestuur: Wethouder Dhr. Drs. F.O. van Hulle, plaatsvervangend lid, wethouder Dhr. J.F. BegijnVeranderingen
In 2017 heeft een herstructurering plaatsgevonden. De onderdelen Retail en Delta Netwerk Groep zijn verkocht en de naam is gewijzigd in PZEM. Eind 2017 is een nieuwe aandeelhoudersstrategie vastgesteld.
Risico’s
PZEM NV is nu nog steeds actief op verschillende energiemarkten en wordt daarbij geconfronteerd met een groot aantal risico’s. Het gaat om risico’s die voortkomen uit de samenstelling van de handelsportefeuille en risico’s die voortkomen uit economische, financiële en juridische ontwikkelingen. Deze risico’s zijn inherent aan de strategische keuzes en de activiteiten van PZEM N.V en behoren daarom tot het risicoprofiel van de onderneming. Met name de ontmanteling van de kerncentrale Borsele.
Als het met het bedrijf minder goed gaat zal het minder dividend uit kunnen keren.Financieel resultaat 2015
PZEM N.V. heeft een netto resultaat over 2017 van € ?? aanpassen aan 2017 57.510.000 (2016)
Financieel belang
De gemeente is aandeelhouder van de NV voor 7,35 %.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesDe gemeenteraad wordt geïnformeerd over belangrijke besluiten die aan de aandeelhouders worden voorgelegd.
Stichtingen en verenigingen
Overige verbonden partijen
aan-z
Naam
Grensoverschrijdend openbaar lichaam (GOL) welzijn aan-z
Vestigingsplaats
Axel
Website
Programma
Sociaal domein
Doel en openbaar belang
Het GOL aan-z heeft tot doel inwoners van het werkgebied (Terneuzen, Assenede, Wachtebeke, Kaprijke, Sint-Laureins) te ondersteunen bij het zelfstandig leven en participeren in de samenleving. Aan-z doet dit door het versterken van structuren, sociale netwerken en eigen mogelijkheden van mensen. Aan-z richt zich daarbij in ieder geval op kwetsbare burgers en werkt samen met sterke burgers aan de leefbaarheid in buurten en wijken.
Eigen Vermogen
31-12-2017
gegevens zijn nog niet bekend
Vreemd Vermogen
31-12-2017
gegevens zijn nog niet bekend
Partners
De gemeente Terneuzen en de Belgische gemeenten Assenede, Kaprijke, St. Laureins en Wachtebeke.
Bestuurlijk belang
Dagelijks bestuur: Wethouder Dhr. C.L. Liefting (voorzitter).
Algemeen bestuur: Wethouder Dhr. C.L. Liefting.
In het Algemeen Bestuur zitten namens de gemeenteraad mw. M.I.R. Hemelsoet-de Jaeger, Dhr. C.J. Reijn en Dhr. R.B. Lippens.Veranderingen
Vanaf 2014 levert aan-z maatschappelijk werk voor inwoners van Terneuzen. In 2015 is de dienstverlening voor de gemeente Terneuzen uitgebreid met welzijnswerk gericht op de jeugd en cliëntondersteuning conform de nieuwe Wmo 2015. Voor deze functies zijn de medewerkers van Stichting Jeugdjongerenwerk per 1 januari 2015 in dienst gekomen bij aan-z; de cliëntondersteuners van MEE Zeeland op 1 januari 2016. Vanaf 2015 regelt aan-z de toegang tot de maatwerkvoorzieningen Wmo en stuurt aan-z ook de gemeentelijke Wmo-consulenten aan. Op 1 januari 2016 is het Centrum voor Jeugd en Gezin toegevoegd aan aan-z als team jeugd en gezin. In 2017 heeft adviesbureau AEF onderzoek gedaan naar de bedrijfsvoering bij aan-z. Naar aanleiding van de conclusies en aanbevelingen van dit onderzoek is besloten om de pijofach-taken over te hevelen van de gemeente naar aan-z. Er wordt in 2018 een management consultant ingehuurd om de transitie van de bedrijfsvoering vorm te geven. Aan-z is voornemens om uiterlijk 1 januari 2019 de pijofach-taken in eigen beheer uit te voeren.
Risico’s
Het financieel risico is dat aan-z niet toekomt met de beschikbaar gestelde budgetsubsidie. In de begroting 2018 is een structureel tekort voorzien van € 400.000. Dit kan voor 2018 eenmalig binnen de eigen organisatie opgevangen worden. Het eigen vermogen is beperkt. Daarnaast verwachten wij dat aan-z vanaf 2018 extra financiële middelen nodig heeft voor het in eigen beheer uitvoeren van de pijofach-taken.
Financieel resultaat 2017
Het financieel resultaat van de jaarrekening 2017 is nog onbekend. Voorgaande jaarrekeningsaldi waren positief. De jaarrekeningcontroles 2015, 2016 en 2017 worden afgerond in 2018.
Financieel belang
De budgetsubsidie die wij in 2016 beschikbaar stelden bedroeg € 4.822.210 inclusief project- en overige subsidies en de bijdrage aan Zo-net.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesDe gemeenteraad wordt geïnformeerd door middel van de begroting en de jaarrekening. In tussentijdse informatiebijeenkomsten en brieven wordt de gemeenteraad op de hoogte gehouden van de huidige, bijzondere ontwikkelingen. Er is eind 2016 een evaluatie gemaakt voor de jeugdopdracht aan aan-z. Hierin zijn ook algemene organisatorische zaken meegenomen. In 2017 is de raad geïnformeerd over het onderzoek van AEF naar de bedrijfsvoering van aan-z.
BGTS kanaalzone
Naam
BGTS Kanaalzone
Vestigingsplaats
Gent
Website
Programma
Economie
Doel en openbaar belang
Het Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam – sinds 4 december 2015 werkend onder de naam Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) Kanaalzone - heeft tot doel het grensoverschrijdende overleg en de grensoverschrijdende samenwerking tussen de deelnemers voor hun gemeenschappelijke belangen te bevorderen.
Het Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam zet zich in om het in lid 1 aangegeven doel te bereiken door:
- De beleidsmatige afstemming te bevorderen en te ondersteunen gericht op de reali-satie van het in lid 1 aangegeven doel;
- Het opstarten en uitvoeren van structurele samenwerkingsprojecten gericht op de realisatie van het in lid 1 aangegeven doel.
De uitvoering van taken gaat niet gepaard met overdracht van bevoegdheid van de deel-nemers aan het Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam.
Eigen Vermogen
31-12-2017
€ 4.497
Vreemd Vermogen
31-12-2017
€ 0
Partners
- Gemeente Terneuzen
- Stad Gent (België)
- Gemeente Evergem (België)
- Gemeente Zelzate (België)
Bestuurlijk belang
Raad van Bestuur: Burgemeester J.H. Lonink en Dhr. C.L. Liefting
Algemene Vergadering: wethouder Dhr. C.L. Liefting, raadsleden mw. R. de Feijter – de Feijter en Dhr. C.J. ReijnVeranderingen
Het GOL Gent – Terneuzen is in 2015 uitgebreid met de Belgische gemeenten Zelzate en Evergem. Hierbij zijn nu alle vier Kanaalzonegemeenten vertegenwoordigd. De werk-naam is nu BGTS Kanaalzone. Het door BGTS Kanaalzone te monitoren project “Skills Navigator” is vanaf 1 januari 2018 als Interreg V-project van start gegaan voor een periode van drie jaar. Verder is er een ESF-call gehonoreerd voor een streekgerichte socio-economische visie voor Gent en omstreken. Voorts wordt er in dit verband ook gesproken over zaken als grensoverschrijdende arbeid, het betrekken van werkzoekenden bij de bouw van de nieuwe sluis en de herdenking van het eind van de 1e Wereldoorlog.
Risico’s
Geen
Financieel resultaat 2017
niet van toepassing
Financieel belang
Statutair draagt de gemeente jaarlijks € 0 bij.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesVia raadsleden Mevr. R de Feijter – de Feijter en dhr. C. Reijn. Nog niet plaatsgevonden. BGTS Kanaalzone is pas sinds 4 december 2015 actief. GOL Gent – Terneuzen is met ingang van zelfde datum opgeheven.