Naam
Arbeidsintegratiebedrijf Dethon
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Programma
Sociaal Domein
Doel en openbaar belang
Uitvoering namens de gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen van de Wet sociale werkvoorziening (welke per ingang van 1-1-2015 is vervallen).
Visie (van Dethon)
Dethon ontwikkelt de persoonlijke capaciteiten van zijn werknemers en cliënten naar werk.Missie (van Dethon)
Dethon is hèt arbeidsontwikkelbedrijf van Zeeuws-Vlaanderen. Dit betekent het meest gerenommeerde bedrijf dat zoveel mogelijk passende arbeid creëert en werkt aan de arbeidsontwikkeling en integratie van medewerkers en cliënten, onder meer door middel van de uitvoering van de regelingen voor gesubsidieerde arbeid. Dat doet Dethon door met een efficiënte en bedrijfsmatig werkende organisatie producten en diensten te leveren die goed, gewild en maatschappelijk relevant zijn.Eigen Vermogen
31-12-2017
€ 1.783.597
Vreemd Vermogen
31-12-2017
€ 11.198.166
Partners
De gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen Bestuur: Wethouder Dhr. C.L Liefting is voorzitter en lid van het Dagelijks Bestuur van het bestuur van Dethon.
In het Algemeen Bestuur zitten namens de gemeenteraad mw. P.A.F. Stoker en dhr. M. Barbé. Plaatsvervangend lid, Dhr. C.J. ReijnVeranderingen
Door de wijzigingen in wet en regelgeving is met ingang van 2015 geen nieuwe instroom meer mogelijk. Dit leidt door natuurlijk verloop uiteindelijk tot een afbouw van de WSW. De Rijkssubsidie voor de loonkosten van de WSW-ers wordt per persoon lager vastgesteld.
Risico’s
Het bedrijfsresultaat zou niet voldoende kunnen zijn om de verlaging van de subsidie voor de loonkosten op te vangen.
Financieel resultaat 2017
Het resultaat is € 397.472 negatief
Financieel belang
Een eventueel tekort van Dethon komt volledig ten laste van de aangesloten gemeenten, nadat in eerste instantie het weerstandsvermogen bij Dethon zelf is aangesproken. De subsidie die wij per bij Dethon werkzame SW medewerker ontvangen wordt overgemaakt aan Dethon.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesDe begroting en jaarrekening worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Naam
Samenwerkingsverband Collectief Vervoer (CVV)
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Geen eigen website, wel Taxi-com
Programma
Sociaal Domein
Doel en openbaar belang
De gemeenschappelijke regeling kent drie taken:
- Leerlingenvervoer;
- Wmo vervoer;
- aanvullend openbaar vervoer (verantwoording Provincie Zeeland).
De wettelijke basis voor het leerlingenvervoer is terug te vinden in de onderscheiden onderwijswetten; Wet primair onderwijs, Wet voortgezet onderwijs en de Wet expertisecentra. De wetten zijn vertaald in lokale verordeningen.
Een belangrijk deel van het takenpakket is gebaseerd op de keuze die de gemeenteraad heeft gemaakt ten aanzien van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Het collectief Wmo vervoer is vanaf 1 januari 2017 een zogeheten algemene voorziening, toegankelijk voor personen met functiebeperkingen die niet aan het openbaar vervoer kunnen deelnemen.
Daarnaast vult de gemeenschappelijke regeling op verzoek van de openbaar vervoersautoriteit (de Provincie Zeeland) een aanvullend aanbod in voor het openbaar vervoer.Eigen Vermogen
31-12-2017
€ 0
Vreemd Vermogen
31-12-2017
€ 310.256
Partners
Gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Dagelijks bestuur: Wethouder Dhr. C.L. Liefting
Algemeen bestuur: de raadsleden Dhr. P.A.A. Snoodijk en Dhr. J.C.M. van der Ha, plaatsvervangend lid wethouder Dhr. F. Deij en de raadsleden mw. A.D.W. Dijkhuis-Dieleman en Dhr. R.G.M. HuysVeranderingen
Er vindt een nieuwe aanbesteding Wmo vervoer plaats.
Risico’s
Er zijn geen andere risico’s dan dat de gemeente zelfstandig deze taak uit zou voeren.
Financieel resultaat 2017
Batig saldo is € 0. Alle uitgaven komen ten laste van de deelnemende gemeenten.
Financieel belang
De doorberekening aan de gemeente Terneuzen over 2016 is € 1.805.978.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesDe gemeenteraad wordt geïnformeerd door middel van de begroting en de jaarrekening. Er zijn geen evaluaties gepland.
Naam
Grensoverschrijdend openbaar lichaam (GOL) welzijn aan-z
Vestigingsplaats
Axel
Website
Programma
Sociaal domein
Doel en openbaar belang
Het GOL aan-z heeft tot doel inwoners van het werkgebied (Terneuzen, Assenede, Wachtebeke, Kaprijke, Sint-Laureins) te ondersteunen bij het zelfstandig leven en participeren in de samenleving. Aan-z doet dit door het versterken van structuren, sociale netwerken en eigen mogelijkheden van mensen. Aan-z richt zich daarbij in ieder geval op kwetsbare burgers en werkt samen met sterke burgers aan de leefbaarheid in buurten en wijken.
Eigen Vermogen
31-12-2017
gegevens zijn nog niet bekend
Vreemd Vermogen
31-12-2017
gegevens zijn nog niet bekend
Partners
De gemeente Terneuzen en de Belgische gemeenten Assenede, Kaprijke, St. Laureins en Wachtebeke.
Bestuurlijk belang
Dagelijks bestuur: Wethouder Dhr. C.L. Liefting (voorzitter).
Algemeen bestuur: Wethouder Dhr. C.L. Liefting.
In het Algemeen Bestuur zitten namens de gemeenteraad mw. M.I.R. Hemelsoet-de Jaeger, Dhr. C.J. Reijn en Dhr. R.B. Lippens.Veranderingen
Vanaf 2014 levert aan-z maatschappelijk werk voor inwoners van Terneuzen. In 2015 is de dienstverlening voor de gemeente Terneuzen uitgebreid met welzijnswerk gericht op de jeugd en cliëntondersteuning conform de nieuwe Wmo 2015. Voor deze functies zijn de medewerkers van Stichting Jeugdjongerenwerk per 1 januari 2015 in dienst gekomen bij aan-z; de cliëntondersteuners van MEE Zeeland op 1 januari 2016. Vanaf 2015 regelt aan-z de toegang tot de maatwerkvoorzieningen Wmo en stuurt aan-z ook de gemeentelijke Wmo-consulenten aan. Op 1 januari 2016 is het Centrum voor Jeugd en Gezin toegevoegd aan aan-z als team jeugd en gezin. In 2017 heeft adviesbureau AEF onderzoek gedaan naar de bedrijfsvoering bij aan-z. Naar aanleiding van de conclusies en aanbevelingen van dit onderzoek is besloten om de pijofach-taken over te hevelen van de gemeente naar aan-z. Er wordt in 2018 een management consultant ingehuurd om de transitie van de bedrijfsvoering vorm te geven. Aan-z is voornemens om uiterlijk 1 januari 2019 de pijofach-taken in eigen beheer uit te voeren.
Risico’s
Het financieel risico is dat aan-z niet toekomt met de beschikbaar gestelde budgetsubsidie. In de begroting 2018 is een structureel tekort voorzien van € 400.000. Dit kan voor 2018 eenmalig binnen de eigen organisatie opgevangen worden. Het eigen vermogen is beperkt. Daarnaast verwachten wij dat aan-z vanaf 2018 extra financiële middelen nodig heeft voor het in eigen beheer uitvoeren van de pijofach-taken.
Financieel resultaat 2017
Het financieel resultaat van de jaarrekening 2017 is nog onbekend. Voorgaande jaarrekeningsaldi waren positief. De jaarrekeningcontroles 2015, 2016 en 2017 worden afgerond in 2018.
Financieel belang
De budgetsubsidie die wij in 2016 beschikbaar stelden bedroeg € 4.822.210 inclusief project- en overige subsidies en de bijdrage aan Zo-net.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesDe gemeenteraad wordt geïnformeerd door middel van de begroting en de jaarrekening. In tussentijdse informatiebijeenkomsten en brieven wordt de gemeenteraad op de hoogte gehouden van de huidige, bijzondere ontwikkelingen. Er is eind 2016 een evaluatie gemaakt voor de jeugdopdracht aan aan-z. Hierin zijn ook algemene organisatorische zaken meegenomen. In 2017 is de raad geïnformeerd over het onderzoek van AEF naar de bedrijfsvoering van aan-z.