Gebouwen

Wij zijn eigenaar van diverse gebouwen en bouwwerken en wij zijn verantwoordelijk voor het bijbehorende onderhoud en beheer. Het benodigde onderhoud is opgenomen in een meerjaren onderhoudsplanning (MJOP). De gegevens van het MJOP leggen wij vast met behulp van het gebouwenbeheersysteem Homerun.

Wat hebben we bereikt?
De gebouwen zijn in een acceptabele staat van onderhoud gehouden. Hierbij is rekening gehouden met de bestemming en het gebruik van de gebouwen.

Wat hebben we gedaan?
Wij voerden het grootste deel van het geplande onderhoud aan de gebouwen uit. Daarnaast voerden wij ook de achterstallige onderhoudswerkzaamheden 2016 uit. Door een langere voorbereidingstijd en door enkele tegenvallers schuiven wij een aantal van de in 2017 geplande onderhoudswerken door naar 2018.

Wat heeft het gekost?
Voor het uitvoeren van onderhoud aan de gebouwen hadden wij voor 2017 een bedrag beschikbaar van € 1.948.160, inclusief kostenverhogende btw. Daarnaast beschikken we over een financiële reserve onderhoud gebouwen. Deze reserve gebruiken wij om schommelingen in de benodigde budgetten voor gebouwenonderhoud op te kunnen vangen. Voor 2017 was er een onttrekking geraamd aan de reserve onderhoud gebouwen. Deze onttrekking was nodig om het achterstallig onderhoudswerk 2016 uit te voeren. Doordat ook in 2017 een deel van het geplande onderhoud is doorgeschoven, is er per saldo geen onttrekking nodig. Door verschillende tegenvallers bij de uitvoering van het onderhoud, is € 274.000 extra uitgegeven. Deze extra kosten onttrekken wij aan de reserve onderhoud gebouwen. De stand van de reserve komt hiermee per 31-12-2017 op € 516.885.