Personeel en organisatie

Personeel en organisatie richt zich op organisatieontwikkeling, personeelsbeleid, personeels- en salarisadministratie, rechtspositie en arbeidsomstandigheden.

Rechtspositie
In 2017 is er voor de sector Gemeenten een nieuwe Cao tot stand gekomen. Deze heeft een looptijd van 1 mei 2017 tot 1 januari 2019. De salarissen stijgen als gevolg hiervan per 1 augustus 2017 met 1% en het Individueel Keuzebudget (IKB) stijgt per 1 december 2017 met 0,5%. Daarnaast is de ABP pensioenpremie per 1 januari 2017 verhoogd. De financiële gevolgen hiervan zijn in de tweede bestuursrapportage 2017 verwerkt.   

Organisatieontwikkeling
Onze visie 'op weg naar 2020' en de daarbij behorende kernthema's zijn steeds leidraad voor de organisatieontwikkeling. We zijn in de tweede helft van 2017 gestart met een leiderschapstraject 2020 waarin we de focus leggen op leiderschapsontwikkeling als collectief en als individu en daarnaast op het doorleven de visie/kernthema's 2020. Dit traject loopt door in 2018.

Per 1 juli 2017 is de heer J. Princen benoemd als gemeentesecretaris en per 1 oktober 2017 de heer J. Daane als directeur organisatie/afdelingshoofd middelen. Daarnaast zijn er nog vijf leidinggevende vacatures ingevuld met interne kandidaten. De vacature voor afdelingshoofd Samenleving vullen we  in 2018 in.

Uit de notitie Compact en Wendbaar 'op weg naar 2020' is een aantal onderzoeksopdrachten voortgekomen. Deze onderzoeken hebben met name betrekking op mogelijke wijzigingen in de organisatiestructuur, teamopbouw en (nauwere) samenwerking. Deze onderzoeken ronden we af in 2018.

Personeelsbeleid
Duurzame inzetbaarheid van medewerkers is leidend in alle instrumenten van personeelsbeleid die wij ontwikkelden en nog ontwikkelen. Sinds 2017 bieden we ontwikkelkansen aan onze medewerkers die gekoppeld zijn aan onze vijf kernthema's 2020. Daarmee creëren we een leer- en mobiliteitscultuur in onze organisatie waarbij we de medewerker stimuleren om zelf de regie in handen te nemen. Ook dit jaar hebben we weer de Week van de Zeeuwse Mobiliteit (mede) georganiseerd, waarin ook workshops vanuit het A&O fonds zijn georganiseerd.

Arbeidsomstandigheden
In 2017 voerden we maatregelen uit die zijn opgenomen in de reguliere plannen van aanpak van de arbo risico-inventarisaties. Daarenboven hebben we ook maatregelen, voortkomend uit de periodiek arbeidsgezondheidskundige onderzoeken toegevoegd aan deze plannen van aanpak.
Werkplekonderzoeken en -instellingen, op vraag van leidinggevenden en medewerkers hebben  plaatsgevonden. Voorts is zorg gedragen voor de opleidingen in het kader van de bedrijfshulpverlening
Ook hebben we een nieuwe arbo dienstverleningsovereenkomst afgesloten met Arbo Unie voor de periode van 1 jaar. Op 1 juli 2017 is de vernieuwde Arbowet ingegaan.
De wetswijzigingen hebben we laten opnemen in het nieuwe contract zodat we voldoen aan alle nieuwe verplichtingen.

Personeels-en salarisadministratie
De digitaliseringsmogelijkheden van de gebruikte applicaties zijn voor Terneuzen op het onderdeel personeels- en salarisadministratie voor het overgrote deel ingevoerd. Nieuw in de Cao is het Individueel keuzebudget waardoor medewerkers maandelijks keuzes voor uitbetaling van dit budget kunnen maken. Door implementatie van een nieuwe module binnen het systeem, verloopt dit proces digitaal.

Integriteit
Op grond van de Ambtenarenwet dienen wij verantwoording af te leggen over het gevoerde integriteitsbeleid. Er is een aparte gedragscode voor ambtenaren en bestuurders. In 2017 is er door een medewerker van de gemeente Terneuzen een klacht ingediend bij de Landelijke Klachtencommissie Ongewenst Gedrag voor de Decentrale Overheid. Deze klacht was gericht tegen twee andere medewerkers. De landelijke commissie heeft de klacht over het ongewenste gedrag onderzocht en ons geadviseerd de klacht ongegrond te verklaren. Wij hebben dat advies overgenomen.    

PIJOFACH-taken andere organisaties
De ondersteuning op het terrein van Personeel en Organisatie aan Sabewa Zeeland, RUD-Zeeland, gemeente Sluis en aan-z is ook in 2017 voortgezet.