Ga naar de inhoud van deze pagina.
Logo van Gemeente Terneuzen
Jaarstukken 2017
    • Portefeuillehouder
    • Controleverklaring van de onafhankelijke accountant
  • Aanbiedingsbrief
  • Samenvatting
    • Programmaverantwoording
    • Bestuur en ondersteuning
    • Veiligheid
    • Verkeer, vervoer en waterstaat
    • Economie
    • Onderwijs
    • Sport, cultuur en recreatie
    • Sociaal domein
    • Volksgezondheid en milieu
    • Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
    • Overhead
    • A. Lokale heffingen
    • B. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
    • C. Onderhoud kapitaalgoederen
    • D. Financiering
    • E. Bedrijfsvoering
    • F. Verbonden partijen
    • G. Grondbeleid
    • H. Demografische ontwikkelingen
    • I Balans en toelichting
    • II Overzicht van baten en lasten
    • III Toelichting op baten en lasten
    • IV Algemene dekkingsmiddelen
    • V Overzicht incidentele lasten en baten
    • VI Overzicht onvoorzien
    • VII Sisa-bijlage
    • Bijlage overzicht (hoofd) taakvelden
    • Verantwoording investeringsprogramma
    • Afkortingenlijst
    Bestuur en ondersteuning
    0.1 Bestuur
    0.2 Burgerzaken
    0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
    Veiligheid
    1.1 Crisisbeheersing en brandweer
    1.2 Openbare orde en veiligheid
    Verkeer, vervoer en waterstaat
    2.1 Verkeer en vervoer
    2.2 Parkeren
    2.3 Recreatieve havens
    2.4 Economische havens en waterwegen
    2.5 Openbaar vervoer
    Economie
    3.1 Economische ontwikkeling
    3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
    3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
    3.4 Economische promotie
    Onderwijs
    4.1 Openbaar basisonderwijs
    4.2 Onderwijshuisvesting
    4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
    Sport, cultuur en recreatie
    5.1 Sportbeleid en activering
    5.2 Sportaccommodaties
    5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
    5.4 Musea
    5.5 Cultureel erfgoed
    5.6 Media
    5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
    Sociaal domein
    6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
    6.2 Wijkteams
    6.3 Inkomensregelingen
    6.4 Begeleide participatie
    6.5 Arbeidsparticipatie
    6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
    6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
    6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
    6.81 Geëscaleerde zorg 18+
    6.82 Geëscaleerde zorg 18-
    Volksgezondheid en milieu
    7.1 Volksgezondheid
    7.2 Riolering
    7.3 Afval
    7.4 Milieubeheer
    7.5 Begraafplaatsen en crematoria
    Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
    8.1 Ruimtelijke ordening
    8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)
    8.3 Wonen en bouwen
    Overhead
  • Jaarrekening 2017
  • Programma's
  • Sociaal domein
  • Verbonden partijen

Sociaal domein

Verbonden partijen

  • Naam

    Arbeidsintegratiebedrijf Dethon

    Vestigingsplaats

    Terneuzen

    Website

    Dethon

    Programma

    Sociaal Domein

    Doel en openbaar belang

    Uitvoering namens de gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen van de Wet sociale werkvoorziening (welke per ingang van 1-1-2015 is vervallen).

    Visie (van Dethon)
    Dethon ontwikkelt de persoonlijke capaciteiten van zijn werknemers en cliënten naar werk.

    Missie (van Dethon)
    Dethon is hèt arbeidsontwikkelbedrijf van Zeeuws-Vlaanderen. Dit betekent het meest gerenommeerde bedrijf dat zoveel mogelijk passende arbeid creëert en werkt aan de arbeidsontwikkeling en integratie van medewerkers en cliënten, onder meer door middel van de uitvoering van de regelingen voor gesubsidieerde arbeid. Dat doet Dethon door met een efficiënte en bedrijfsmatig werkende organisatie producten en diensten te leveren die goed, gewild en maatschappelijk relevant zijn.

    Eigen Vermogen

    31-12-2017

    € 1.783.597

    Vreemd Vermogen

    31-12-2017

    € 11.198.166

    Partners

    De gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen.

    Bestuurlijk belang

    Vertegenwoordiging gemeente:
    Algemeen Bestuur: Wethouder Dhr. C.L Liefting is voorzitter en lid van het Dagelijks Bestuur van het bestuur van Dethon.
    In het Algemeen Bestuur zitten namens de gemeenteraad mw. P.A.F. Stoker en dhr. M. Barbé.  Plaatsvervangend lid, Dhr. C.J. Reijn

    Veranderingen

    Door de wijzigingen in wet en regelgeving is met ingang van 2015 geen nieuwe instroom meer mogelijk. Dit leidt door natuurlijk verloop uiteindelijk tot een afbouw van de WSW. De Rijkssubsidie voor de loonkosten van de WSW-ers wordt per persoon lager vastgesteld.

    Risico’s

    Het bedrijfsresultaat zou niet voldoende kunnen zijn om de verlaging van de subsidie voor de loonkosten op te vangen.

    Financieel resultaat 2017

    Het resultaat is € 397.472 negatief

    Financieel belang

    Een eventueel tekort van Dethon komt volledig ten laste van de aangesloten gemeenten, nadat in eerste instantie het weerstandsvermogen bij Dethon zelf is aangesproken. De subsidie die wij per bij Dethon werkzame SW medewerker ontvangen wordt overgemaakt aan Dethon.

    Rapportages aan de Raad
    Evaluaties

    De begroting en jaarrekening worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

  • Naam

    Samenwerkingsverband Collectief Vervoer (CVV)

    Vestigingsplaats

    Terneuzen

    Website

    Geen eigen website, wel  Taxi-com

    Programma

    Sociaal Domein

    Doel en openbaar belang

    De gemeenschappelijke regeling kent drie taken:

    • Leerlingenvervoer;
    • Wmo vervoer;
    • aanvullend openbaar vervoer (verantwoording Provincie Zeeland).

    De wettelijke basis voor het leerlingenvervoer is terug te vinden in de onderscheiden onderwijswetten; Wet primair onderwijs, Wet voortgezet onderwijs en de Wet expertisecentra. De wetten zijn vertaald in lokale verordeningen.
    Een belangrijk deel van het takenpakket is gebaseerd op de keuze die de gemeenteraad heeft gemaakt ten aanzien van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Het collectief Wmo vervoer is vanaf 1 januari 2017 een zogeheten algemene voorziening, toegankelijk voor personen met functiebeperkingen die niet aan het openbaar vervoer kunnen deelnemen.
    Daarnaast vult de gemeenschappelijke regeling op verzoek van de openbaar vervoersautoriteit (de Provincie Zeeland) een aanvullend aanbod in voor het openbaar vervoer.

    Eigen Vermogen

    31-12-2017

    €             0

    Vreemd Vermogen

    31-12-2017

    € 310.256

    Partners

    Gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen.

    Bestuurlijk belang

    Vertegenwoordiging gemeente:
    Dagelijks bestuur: Wethouder Dhr. C.L. Liefting
    Algemeen bestuur: de raadsleden Dhr. P.A.A. Snoodijk en Dhr. J.C.M. van der Ha, plaatsvervangend lid wethouder Dhr. F. Deij en de raadsleden mw. A.D.W. Dijkhuis-Dieleman en Dhr. R.G.M. Huys

    Veranderingen

    Er vindt een nieuwe aanbesteding Wmo vervoer plaats.

    Risico’s

    Er zijn geen andere risico’s dan dat de gemeente zelfstandig deze taak uit zou voeren.

    Financieel resultaat 2017

    Batig saldo is € 0. Alle uitgaven komen ten laste van de deelnemende gemeenten.

    Financieel belang

    De doorberekening aan de gemeente Terneuzen over 2016 is € 1.805.978.

    Rapportages aan de Raad
    Evaluaties

    De gemeenteraad wordt geïnformeerd door middel van de begroting en de jaarrekening. Er zijn geen evaluaties gepland.

  • Naam

    Grensoverschrijdend openbaar lichaam (GOL) welzijn aan-z

    Vestigingsplaats

    Axel

    Website

    GOL welzijn aan-z

    Programma

    Sociaal domein

    Doel en openbaar belang

    Het GOL aan-z heeft tot doel inwoners van het werkgebied (Terneuzen, Assenede, Wachtebeke, Kaprijke, Sint-Laureins) te ondersteunen bij het zelfstandig leven en participeren in de samenleving. Aan-z doet dit door het versterken van structuren, sociale netwerken en eigen mogelijkheden van mensen. Aan-z richt zich daarbij in ieder geval op kwetsbare burgers en werkt samen met sterke burgers aan de leefbaarheid in buurten en wijken.

    Eigen Vermogen

    31-12-2017

    gegevens zijn nog niet bekend

    Vreemd Vermogen

    31-12-2017

    gegevens zijn nog niet bekend

    Partners

    De gemeente Terneuzen en de Belgische gemeenten Assenede, Kaprijke, St. Laureins en Wachtebeke.

    Bestuurlijk belang

    Dagelijks bestuur: Wethouder Dhr. C.L. Liefting (voorzitter).
    Algemeen bestuur: Wethouder Dhr. C.L. Liefting.
    In het Algemeen Bestuur zitten namens de gemeenteraad mw. M.I.R. Hemelsoet-de Jaeger, Dhr. C.J. Reijn en Dhr. R.B. Lippens.

    Veranderingen

    Vanaf 2014 levert aan-z maatschappelijk werk voor inwoners van Terneuzen. In 2015 is de dienstverlening voor de gemeente Terneuzen uitgebreid met welzijnswerk gericht op de jeugd en cliëntondersteuning conform de nieuwe Wmo 2015. Voor deze functies zijn de medewerkers van Stichting Jeugdjongerenwerk per 1 januari 2015 in dienst gekomen bij aan-z; de cliëntondersteuners van MEE Zeeland op 1 januari 2016. Vanaf 2015 regelt aan-z de toegang tot de maatwerkvoorzieningen Wmo en stuurt aan-z ook de gemeentelijke Wmo-consulenten aan. Op 1 januari 2016 is het Centrum voor Jeugd en Gezin toegevoegd aan aan-z als team jeugd en gezin. In 2017 heeft adviesbureau AEF onderzoek gedaan naar de bedrijfsvoering bij aan-z. Naar aanleiding van de conclusies en aanbevelingen van dit onderzoek is besloten om de pijofach-taken over te hevelen van de gemeente naar aan-z. Er wordt in 2018 een management consultant ingehuurd om de transitie van de bedrijfsvoering vorm te geven. Aan-z is voornemens om uiterlijk 1 januari 2019 de pijofach-taken in eigen beheer uit te voeren.

    Risico’s

    Het financieel risico is dat aan-z niet toekomt met de beschikbaar gestelde budgetsubsidie. In de begroting 2018 is een structureel tekort voorzien van € 400.000. Dit kan voor 2018 eenmalig binnen de eigen organisatie opgevangen worden. Het eigen vermogen is beperkt. Daarnaast verwachten wij dat aan-z vanaf 2018 extra financiële middelen nodig heeft voor het in eigen beheer uitvoeren van de pijofach-taken.

    Financieel resultaat 2017

    Het financieel resultaat van de jaarrekening 2017 is nog onbekend. Voorgaande jaarrekeningsaldi waren positief. De jaarrekeningcontroles 2015, 2016 en 2017 worden afgerond in 2018.  

    Financieel belang

    De budgetsubsidie die wij in 2016 beschikbaar stelden bedroeg € 4.822.210 inclusief project- en overige subsidies en de bijdrage aan Zo-net.

    Rapportages aan de Raad
    Evaluaties

    De gemeenteraad wordt geïnformeerd door middel van de begroting en de jaarrekening. In tussentijdse informatiebijeenkomsten en brieven wordt de gemeenteraad op de hoogte gehouden van de huidige, bijzondere ontwikkelingen. Er is eind 2016 een evaluatie gemaakt voor de jeugdopdracht aan aan-z. Hierin zijn ook algemene organisatorische zaken meegenomen. In 2017 is de raad geïnformeerd over het onderzoek van AEF naar de bedrijfsvoering van aan-z.

Vorige Indicatoren Volgende Financiën

Zoeken