Ga naar de inhoud van deze pagina.
Logo van Gemeente Terneuzen
Jaarstukken 2017
    • Portefeuillehouder
    • Controleverklaring van de onafhankelijke accountant
  • Aanbiedingsbrief
  • Samenvatting
    • Programmaverantwoording
    • Bestuur en ondersteuning
    • Veiligheid
    • Verkeer, vervoer en waterstaat
    • Economie
    • Onderwijs
    • Sport, cultuur en recreatie
    • Sociaal domein
    • Volksgezondheid en milieu
    • Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
    • Overhead
    • A. Lokale heffingen
    • B. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
    • C. Onderhoud kapitaalgoederen
    • D. Financiering
    • E. Bedrijfsvoering
    • F. Verbonden partijen
    • G. Grondbeleid
    • H. Demografische ontwikkelingen
    • I Balans en toelichting
    • II Overzicht van baten en lasten
    • III Toelichting op baten en lasten
    • IV Algemene dekkingsmiddelen
    • V Overzicht incidentele lasten en baten
    • VI Overzicht onvoorzien
    • VII Sisa-bijlage
    • Bijlage overzicht (hoofd) taakvelden
    • Verantwoording investeringsprogramma
    • Afkortingenlijst
    Bestuur en ondersteuning
    0.1 Bestuur
    0.2 Burgerzaken
    0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
    Veiligheid
    1.1 Crisisbeheersing en brandweer
    1.2 Openbare orde en veiligheid
    Verkeer, vervoer en waterstaat
    2.1 Verkeer en vervoer
    2.2 Parkeren
    2.3 Recreatieve havens
    2.4 Economische havens en waterwegen
    2.5 Openbaar vervoer
    Economie
    3.1 Economische ontwikkeling
    3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
    3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
    3.4 Economische promotie
    Onderwijs
    4.1 Openbaar basisonderwijs
    4.2 Onderwijshuisvesting
    4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
    Sport, cultuur en recreatie
    5.1 Sportbeleid en activering
    5.2 Sportaccommodaties
    5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
    5.4 Musea
    5.5 Cultureel erfgoed
    5.6 Media
    5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
    Sociaal domein
    6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
    6.2 Wijkteams
    6.3 Inkomensregelingen
    6.4 Begeleide participatie
    6.5 Arbeidsparticipatie
    6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
    6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
    6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
    6.81 Geëscaleerde zorg 18+
    6.82 Geëscaleerde zorg 18-
    Volksgezondheid en milieu
    7.1 Volksgezondheid
    7.2 Riolering
    7.3 Afval
    7.4 Milieubeheer
    7.5 Begraafplaatsen en crematoria
    Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
    8.1 Ruimtelijke ordening
    8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)
    8.3 Wonen en bouwen
    Overhead
  • Jaarrekening 2017
  • Programma's
  • Volksgezondheid en milieu
  • Verbonden partijen

Volksgezondheid en milieu

Verbonden partijen

  • Naam

    Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)

    Vestigingsplaats

    Oostburg

    Website

    Geen eigen website

    Programma

    Volksgezondheid en Milieu

    Doel en openbaar belang

    Doel
    Behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers op het gebied van afvalstoffenverwijdering.

    Uitvoering
    Voor de verwerking van het door of namens de Zeeuwse gemeenten ingezamelde afval en de levering van een aantal diensten sloot OLAZ een overeenkomst met Indaver Nederland. De looptijd van die overeenkomst eindigt op 31 december 2017. Inmiddels zijn de meeste afvalstromen opnieuw Europees aanbesteed. OLAZ is verantwoordelijk voor het in Zeeland te voeren beleid op het gebied van de afvalverwerking.

    Eigen Vermogen

    31-12-2017

    € 304.378

    Vreemd Vermogen

    31-12-2017

    € 11.598.737

    Partners

    OLAZ is een gemeenschappelijke regeling waarin alle 13 Zeeuwse gemeenten zijn vertegenwoordigd.

    Bestuurlijk belang

    Vertegenwoordiging gemeente:
    Dagelijks Bestuur: Wethouder Dhr. F. Deij
    Algemeen Bestuur:Wethouder Dhr. F. Deij

    Veranderingen

    OLAZ is verantwoordelijk voor het in Zeeland te voeren beleid op het gebied van de afvalverwerking. De ZRD beheert en exploiteert voor de OLAZ de Zeeuwse milieustraten waar afval gebracht kan worden. Voor de verwerking van het door of namens de Zeeuwse gemeenten ingezamelde afval en de levering van een aantal diensten sloot OLAZ in 2017 een aantal overeenkomsten af. Voor brandbaar afval bij de AVR, voor GFT bij Indaver, voor oud papier bij Kempenaars, voor glas bij Renewi en voor kunstof verpakking/drankkartons bij SUEZ. De contractlooptijden verschillen per afvalstroom.

    Risico’s

    De in de voorschottarieven voor de verwerking van afvalstromen opgenomen indexering is gebaseerd op een aanname. De voorschottarieven voor de milieustraten zijn eveneens gebaseerd op een aanname. Het risico is aanwezig dat de definitieve indexering hoger is omdat op de milieustraten en/of door huishoudens meer afval wordt aangeboden dan geraamd. Daarnaast kunnen tarieven stijgen of dalen (afhankelijk van mondiale marktomstandigheden).

    Financieel resultaat 2017

    Het resultaat van 2017 is € 122.231 positief.

    Financieel belang

    Aan de deelnemende gemeenten worden voor de door of in opdracht van OLAZ geleverde diensten voorschottarieven in rekening gebracht. De hoogte van de voorschottarieven komen grotendeels voort uit de contractuele afspraken tussen OLAZ en marktpartijen. Na afloop van het kalenderjaar verrekent OLAZ de werkelijke lasten en baten met de deelnemende gemeenten.

    Rapportages aan de Raad
    Evaluaties

    Jaarlijks worden begroting (eventuele begrotingswijzigingen) en de jaarrekening voorgelegd aan de gemeenteraad. De gemeenteraad kan na ontvangst van de stukken het Dagelijks Bestuur schriftelijk “haar gevoelens doen blijken”. Het Algemeen Bestuur neemt met inachtneming van de ingekomen zienswijzen een besluit en informeert de gemeenteraad daarover.

  • Naam

    Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)

    Vestigingsplaats

    Goes

    Website

    GGD

    Programma

    Volksgezondheid en milieu

    Doel en openbaar belang

    De GR GGD Zeeland is een openbaar lichaam, ingesteld om de gezamenlijke belangen van de deelnemers te behartigen met betrekking tot de volgende wetten: Gemeentewet, Wet publieke gezondheid, Wet veiligheidsregio’s, Wet op de lijkbezorging.
    De GGD Zeeland voert taken en bevoegdheden uit die bij of krachtens de Wet publieke gezondheid en de Wet veiligheidsregio’s (laatstgenoemde wet voor zover in het kader van de geneeskundige hulpverlening) aan onze gemeente zijn opgedragen.

    Onder de Wet publieke gezondheid zijn dit:
    •   Algemene (gezondheids)bevorderingstaken, waaronder epidemiologie;
    •   gezondheidsbevordering en medische milieukunde;
    •   Jeugdgezondheidszorg tot 19 jaar;
    •   Ouderengezondheidszorg vanaf 65 jaar;
    •   Infectieziektebestrijding.

    Vanaf 1 januari 2015 geeft de GR GGD Zeeland onderdak aan de Inkooporganisatie Jeugd Zeeland (IJZ). Vanaf 15 juli 2015 is ook de organisatie Veilig Thuis ondergebracht bij de GR.

    Wij streven een gezond woon-, werk- en leefmilieu na voor zijn inwoners.
    GGD Zeeland zorgt ervoor dat wij onze wettelijke verplichting nakomen op het gebied van gezondheidsbescherming, -bewaking en bevordering.
    Op het gebied van gezondheidsbevordering werken wij onder andere samen met de GGD aan gezondheidsdoelen van het regionaal gezondheidsbeleid.
    Voor de beleidsperiode 2017-2020 zijn de volgende hoofddoelen vastgesteld:
    1. het verhogen van de levensverwachting in goede gezondheid van de bevolking van Zeeuws-Vlaanderen en dus het terugdringen van de jaren in (ervaren) ongezondheid;
    2. het terugdringen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen in Zeeuws-Vlaanderen (ten gunste van de mensen met een laag sociaaleconomische positie).

    Eigen Vermogen

    31-12-2017

    gegevens 2017 nog niet bekend

    Vreemd Vermogen

    31-12-2017

    gegevens 2017 nog niet bekend

    Partners

    Alle Zeeuwse gemeenten.

    Bestuurlijk belang

    Vertegenwoordiging gemeente:
    Algemeen Bestuur: wethouder Dhr. C.L. Liefting (voorzitter)
    Dagelijks Bestuur: wethouder Dhr. C.L. Liefting (voorzitter)

    Veranderingen

    In de Kadernota 2018 – 2021 schetst de GGD Zeeland ontwikkelingen die in zijn ogen de komende tijd van invloed zijn op de GGD en de uitvoering van taken. Zo blijft de aansluiting van GGD-taken op de ontwikkelingen in het sociaal domein van de gemeenten een blijvend aandachtspunt. De gemeenschappelijke regeling zal (nog steeds) aangepast moeten worden als gevolg van de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) en op basis van de uitwerking daarvan door de Vereniging van Zeeuwse Gemeenten. Ook de herijking van de Zeeuwse samenwerking op het sociaal domein zal van invloed zijn op de organisatie van de GGD.

    Risico’s

    De belangrijkste risico’s voor de GGD zijn die op personeelslasten en op wachtgelden uit markttaken. Deze risico’s worden ingeschat op middelhoog.

    Financieel resultaat 2017

    Nog niet bekend.

    Financieel belang

    Voor 2018 bedraagt de bijdrage volgens de concept jaarstukken  € 2.241.957 onderverdeeld in:
    •   WPG–taken € 926.420;
    •   BDU JGZ uniform € 839.688;
    •   BDU JGZ maatwerk € 57.419;
    •   Verwijsindex € 15.363;
    •   Gemeentelijke projecten € 15.957;
    •   Veilig Thuis € 189.539.
    Dit staat los van de gemeentelijke bijdrage voor de Inkooporganisatie jeugdzorg Zeeland. Deze zijn voor de gemeente Terneuzen begroot op: € 197.571
    Daarnaast zullen wij in 2018 ook nog aanvullende diensten bij de GGD Zeeland inkopen ten behoeve van onder andere de vroegsignaleringsfunctie van jeugdgezondheidszorg.

    Rapportages aan de Raad
    Evaluaties

    De gemeenteraad wordt tweemaal geïnformeerd over de voortgang bij de bespreking van de jaarrekening/het jaarverslag en de kadernota en bij de bespreking van de begroting en eerste begrotingswijziging.
    Bij de beoordeling van de jaarstukken van de GGD Zeeland: jaarrekening, kadernota en begroting vindt er een evaluatie plaats.

  • Naam

    Regionale UitvoeringsDienst Zeeland (RUD)

    Vestigingsplaats

    Terneuzen

    Website

    RUDZeeland

    Programma

    Volksgezondheid en Milieu

    Doel en openbaar belang

    Doel
    De doelstelling van de RUD Zeeland is om de opgedragen taakonderdelen van het omgevingsrecht professioneel, doelmatig en conform vastgelegde kwaliteitseisen en dienstverleningsnormen uit te voeren.

    Uitvoering
    De RUD Zeeland voert ten behoeve van de deelnemers de milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving uit.

    Eigen Vermogen

    31-12-2017

    €    798.224

    Vreemd Vermogen

    31-12-2017

    € 3.649.805

    Partners

    Alle gemeenten in Zeeland, Waterschap Scheldestromen en Provincie Zeeland

    Bestuurlijk belang

    Vertegenwoordiging gemeente:
    Dagelijks Bestuur: wethouder Dhr. drs. F.O. van Hulle  
    Algemeen Bestuur: wethouder Dhr. drs. F.O. van Hulle, plaatsvervangend lid wethouder Dhr. J.F. Begijn    

    Veranderingen

    De RUD Zeeland heeft van de deelnemers opdracht gekregen om afrekening per afgenomen product te onderzoeken. Per 1-7-2017 is het Besluit omgevingsrecht (verbetering vergunningverlening, toezicht en handhaving) in werking getreden. Dit betekent dat het doormandateren van de BRZO-taken van de DCMR naar de RUD Zeeland niet langer is toegestaan.

    In de komende periode zal in overleg met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de DCMR en de RUD Zeeland de nieuwe, definitieve werkwijzen die binnen het wettelijk kader passen onderzoeken, ontwikkelen en implementeren.

    Risico’s

    Het risico is dat niet alle opgedragen taken kunnen worden uitgevoerd. Door het invoeren van de PXQ-systematiek zijn de gehanteerde kwaliteit, de kengetallen en frequenties vastgelegd. Een risico is dat de vastgestelde frequenties en kengetallen niet overeenkomen met de prestaties van de RUD Zeeland. Ik 2018 zal een evaluatie van de frequenties en kengetallen plaatsvinden.

    Door de wetswijziging per 1-7-2017 moeten de BRZO-taken overgeheveld  worden naar de DCMR. Door deze wetswijziging kan de robuustheid van de RUD Zeeland onder druk komen te staan.

    Financieel resultaat 2017

    € 682.000

    Financieel belang

    Vaste verdeelsleutel aangevuld met bedrag uit Algemene Uitkering.

    Rapportages aan de Raad
    Evaluaties

    Dmv begroting en jaarrekening.

Vorige Indicatoren Volgende Financiën

Zoeken